2024 Yılına Bakış – Trafik ve Rekabet Raporu
Bir yaz sezonunu daha geride bıraktık. Gemius olarak 2024’ün ilk 8 ayında markaları ve iletişim çalışmalarını yakından izleyerek sektörlere ilişkin trendleri ortaya çıkarmaya çalıştık. Bu çerçevede hazırladığımız 2024 Yılına Bakış – Trafik ve Rekabet Raporu’nda sektöre ilişkin önemli pek çok veriyi sizlerle paylaşmak istiyoruz.
Hangi Sektörleri İnceledik?
e-Pazaryeri’nden süpermarketlere, gıdadan işlenmiş gıdalara, takviye gıdalara, içeceklerden su sektörüne, küçük ve büyük ev aletlerinden bankacılık endüstrisine ve hatta kripto para, sigorta, binek araç, ikinci el araç, araç kiralama, makyaj, cilt bakım, saç bakım, deodorant ve temizlik ürünleri de dahil 21 ayrı sektörü analiz ettik ve bu haftadan itibaren parça parça bu sektörlere ilişkin verilere raporlarımızdan ulaşabileceksiniz.
Şimdi isterseniz önce en fazla ziyaretçi alan kategorilere bakalım, ardından en yüksek reklam erişime sahip kategorilerle devam edelim.
En Fazla Ziyaret Edilen Kategoriler
Ocak-Ağustos 2024 yılını baz alan Gemius Audience verilerine göre en fazla ziyaret edilen kategorileri bir araya getirdiğimizde Arama Motoru’nu ilk sırada görüyoruz. Arama motorunu sosyal medya platformları ve e-ticaret kategorileri izliyor.
En Yüksek Reklam Erişimine Sahip Kategoriler
Ocak-Ağustos 2024 yılını baz alan Gemius Adreal Cross Medya verilerine göre en yüksek reklam erişimine sahip kategorilere göz attığımızda ilk sırada ‘Ticaret’i görüyoruz. Ticaret’in ardından Otomotiv ile Seyahat ve Turizm ilk üçte kendine yer buluyor.
SOV oranlarına göre sektör paylarına göz attığımızda Ticaret’in %23’lük payla ilk sırada olduğunu görüyoruz.
GRP’ye göre endüstri sıralaması yaptığımızda ise yine Ticaret açık ara ilk sırada kendine yer buluyor.
Sosyal Medya Geleneksel Medyayı 6’ya Katladı
Gemius Adreal’in verilerine göre sektörlerin mecra tipine göre dağılım yaptığımızda sosyal medya ile geleneksel medyanın toplamda 570 milyara yakın gösterime ulaştığı söylenebilir. Bu toplamın içinde yaklaşık 489 milyarlık gösterimle sosyal platformların geleneksel medyayı geride bıraktığı da görülüyor.
Markalar iletişim yapmak için hem video hem de display reklam üzerinden ilerliyor. Bu çerçevede sektörlerin reklam tipi analizini mercek altına aldığımızda video gösterimleri %50 ile ağır basıyor. Display reklam gösterimleri %47 seviyesinde.
Sosyal Medyanın Şampiyonu Instagram
Peki markalar 2024 yılının ilk 8 ayında en çok hangi sosyal medya platformunu tercih etti?
Instagram %39 ile ilk sırada yer alırken, Instagram’ın hemen ardından %34 ile YouTube geldi. TikTok %17’lerde kalırken Facebook ise %10 ile en zayıf halka oldu.
Sosyal Medya Toplam Gösterim/Kaliteli Gösterim Dağılımı
Sosyal medya platformlarının toplam gösterimlerini analiz ederken bu kez Kaliteli Gösterim’i de (eQ) sizlerle paylaşmak istiyoruz.
Bu çerçevede Instagram’da toplamda 191 milyarı aşkın gösterim sağlanırken, bunun yaklaşık 11 milyarı Kaliteli Gösterim sınıfına girdi.
Kaliteli Gösterim’de YouTube’un öne çıkması da dikkat çeken bir başka nokta oldu.
Kaliteli Gösterim (eQ) nedir?
Toplam reklam gösterim içerisindeki kaliteli gösterimleri temsil eder. Gemius metodolojisi kaliteli gösterimi hesaplarken baz aldığı temel kriterler ise reklam tipi, yüksek görünürlük oranı, görünürlük süresi ve reklamın yayınlandığı alanda eş zamanlı başka reklam olup olmadığıdır.
Sosyal Medya En Çok Reklam Veren İlk 10 Endüstri
Sektörlerin iletişim çalışmalarını analiz ederken sosyal medya kullanımlarına da odaklandık. Bu çerçevede Ticaret sektörünün ilk sırada yer aldığı görülürken, Kişisel Bakım ve Hijyen ile birlikte Gıda sektörleri de ilk üçte yer aldı.